
Pikmin 4 جدیدترین انحصاری نینتندو نشان میدهد که حتی با سادهترین مکانیسمها هم میتوان لحظات مفرح، جذاب و دوست داشتنی را خلق کرد.
بدون شک و تردید شیگرو میاموتو را میتوان یکی از اشخاص برجسته و مهم در صنعت بازیهای ویدیویی و صد البته شرکت نینتندو دانست. شخصی که تابهامروز با خلق کاراکتر و مجموعههای مختلف توانسته کاربران بسیاری را سرگرم کند. اولین نسخه از Pikmin در سال ۲۰۰۱ توسط میاموتو خلق شد و بازخوردهای بسیار خوبی را کسب کرد. بااینحال پیکمین را میتوان یکی از مجموعههای کلاسیک و قدیمیای دانست که در هر نسخه، یک فرمول کلاسیک و منحصربهفرد را پیش گرفته است. موردی که اگر امروزه از آن استفاده شود، قطعا نمیتواند آنطور که باید و شاید گیمرهای جدید را به خود جذب کند.
بااینحال چهارمین نسخه (نسخه اصلی) از این مجموعه در سال ۲۰۱۵ توسط شیگرو میاموتو تایید شد که در دست ساخت است و تقریبا نزدیک به کامل شدن است. این در حالی است که یک سال بعد میاموتو در مصاحبه دیگری اعلام کرد که Pikmin 4 همچنان در دست توسعه بوده ولی اولویت اصلی نینتندو برای عرضه نیست. حال هشت سال از صحبتهای اولیه میاموتو حول تایید Pikmin 4 و یک سال از معرفی رسمی این بازی میگذرد و بالاخره این بازی در دسترس کاربران قرار گرفته است. Pikmin 4 مثال بارزی است برای آن دسته از کاربرانی که معتقد هستند بازیهای ویدیویی با مکانیسمهای ساده سرگرم کننده نیستند.
داستان بازی از جایی شروع میشود که کاپیتان اولیمار، به سیاره PNF-404 سفر کرده و بر اثر یک حادثه، سفینهاش تصادف کرده و سقوط میکند. اجزای سفینه اولیمار به نقاط مختلفی پرتاب شده و او بهواسطه استفاده از پیکمینها و همچنین آشنا شدن با یک موجود شبیه به سگ به اسم Moss، اجزای سفینه خود را پیدا میکند. در ادامه، یک پیام درخواست کمک را به مرکز میفرستد تا یک گروه برای کمک به PNF-404 بروند. این در حالی است که سفینه نیروی کمک هم دچار نقص فنی شده و تمامی اعضای داخل آن از خروج اضطراری استفاده میکنند.
اجزای تیم کمک به اولیمار هرکدام در نقاط مختلفی از این جزیره گرفتار شده و شما در نقش یک عضو تازهکار از سازمان نجات، وظیفه دارید تا تمامی اعضا را نجات داده و سپس به کاپیتان اولیمار هم کمک کنید. Pikmin 4 در همان ابتدا یک شروع خوب را بهنمایش گذاشته و تمامی جنبههای داستانی را شرح میدهد، اما رفته رفته دیگر چیزی برای ارائه ندارد. درواقع داستان صرفای برای هل دادن مخاطب به جهان Pikmin 4 طراحی شده تا مخاطب یک ایده کلی از وظیفهاش در بازی داشته باشد. نه قرار است شخصیتپردازی خاصی را ببینیم و نه روایتی که بتواند دلیل اصلی شما برای تجربه پیکمین 4 باشد. درواقع بار تمامی موارد ذکر شده به دوش گیمپلی بازی است.
از نظر بصری، Pikmin 4 یک تجربه معمولی است و قرار نیست جلوههای بصری خاصی را از بازی تماشا کنیم. همچنین از حیث هنری هم میتوان را آن تجربهای صرفا خوب دانست. جدا از موارد ذکر شده در بخش طراحی، نوع طراحی معماها و مینیگیمهای بازی هم در سطح خوبی قرار دارد. مینیگیمها در ابتدا ساختاری ساده دارند، اما به مرور زمان چالشبرانگیزتر شده و این روند صعودی درجه سختی، به هیچوجه مخاطب تازهوارد را اذیت نخواهد کرد. طراحی باسهای Pikmin 4 یکی از نقاط قوت آن به حساب میآید. باسهایی که نبرد با آنها لذتبخش و هیجانانگیز بوده و پس از شکست دادنشان حسابی احساس رضایت خواهید کرد. از نظر فنی هم پیکمین 4 فاقد مشکلاتی نظیر افت فریم یا باگ است و بسیار روان چه در حالت اتصال به تلویزیون و چه پرتابل اجرا میشود.
موسیقیهای بازی هم در سطح خوبی قرار داشته و حسابی با اتمسفر بازی همخوانی دارند. تیم سازنده حتی به هنگام مبارزه با باسها هم سعی کرده بهسراغ موسیقیهایی برود که بهجای ارائه حس و حالی حماسی، مخاطب تجربهای بامزه را کسب کند. همچنین صداگذاریهای بازی هم کیفیت خوبی دارند. درآخر، Pikmin 4 یکی از بهترین بازیهای نینتندو سوییچ تابهامروز است و با اینکه مشکلاتی را به خود اختصاص داده و میتوانست بهتر هم باشد، اما تجربهای که ارائه میدهد، دلچسب، سرگرم کننده و هیجانانگیز است. اگر نینتندو سوییچ دارید، این بازی را از دست ندهید.